• W ostatnim numerze
  • Numer 11-12/2008
Zielonoświątkowe wyznania wiary © "Chrześcijanin", nr 01-02/1997
Drukuj Wyslij adres A A A  

Zbory Boże

Edward Czajko

Wspólnota kościelna: Zbory Boże (ang. Assemblies of God, USA) została zorganizowana w 1914 roku w Hot Springs, w stanie Arkansas, na konferencji przedstawicieli niezależnych zborów lokalnych powstałych w USA na skutek przebudzenia zielonoświątkowego w latach 1901-1906. We wspólnocie znaleźli się zielonoświątkowcy wywodzący się bardziej z tradycji baptystycznej i reformowanej niż uświęceniowo - wesleyańskiej jak wiele innych denominacji zielonoświątkowych w Stanach Zjednoczonych.

Na początku wspólnota nie przyjęła jakichkolwiek sformułowań będących wyznaniem wiary. Była bowiem zdania, że wystarczy samo Pismo Święte. Wyznanie wiary zatem, które tu zamieszczamy powstawało ewolucyjnie. Jego części składowe wychodziły często na spotkanie konkretnych potrzeb czy zagrożeń. Np. naukę o Trójjedynym Bogu zaakcentowano wskutek zagrożeń ze strony zielonoświątkowych unitarian (unitarian drugiej osoby Trójcy, tzw. Jesus only people). Zdogmatyzowanie mówienia innymi językami, glossolalii, jako jedynego znaku chrztu Duchem Świętym nastąpiło w wyniku kontrowersji na ten temat wśród przywódców w 1918 roku. Jeden z pierwszych przywódców, F.F. Bosworth, pozostał do końca życia (zm.1958) przeciwnikiem tego dogmatu. Prawda o zasadniczym autorytecie Pisma Świętego znalazła się w wyznaniu wiary, gdy Zbory Boże przystąpiły do Krajowego Związku Ewangelikalnego.

Kościoły zielonoświątkowe o charakterze Zborów Bożych istnieją również w wielu innych krajach świata. Do powstałego przed kilkoma laty Światowego Związku Zborów Bożych, któremu aktualnie przewodniczy wielebny David Yonggi Cho z Korei należy również Kościół Zielonoświątkowy w Polsce, choć jego sformułowania doktrynalne są nieco inne.

Wierzymy:

  • że Biblia jest natchnionym i jedynie nieomylnym, i autorytatywnym pisanym słowem Bożym;
  • że jest jeden Bóg odwiecznie istniejący w trzech osobach: Boga Ojca, Boga Syna i Boga Ducha Świętego;
  • w boskość naszego Pana Jezusa Chrystusa, jego narodzenie z dziewicy, jego bezgrzeszne życie, w jego cuda, odkupieńczą śmierć, w jego zmartwychwstanie w ciele, jego wniebowstąpienie i zajęcie miejsca po prawicy Ojca, w jego osobisty przyszły powrót na tę ziemię w mocy i chwale, aby panować tysiąc lat;
  • w błogosławioną nadzieję - pochwycenie Kościoła w czasie przyjścia Chrystusa;
  • że jedynym środkiem oczyszczenia z grzechu jest upamiętanie i wiara w drogocenną krew Chrystusa;
  • że odrodzenie z Ducha Świętego ma podstawowe znaczenie dla osobistego zbawienia;
  • że odkupieńcze dzieło Chrystusa na krzyżu umożliwia uzdrowienie ludzkiego ciała w odpowiedzi na modlitwę wiary;
  • że chrzest Duchem Świętym - zgodnie z Dz 2,4 - jest udzielany wierzącym, którzy o to proszą;
  • w uświęcającą moc Ducha Świętego, który mieszkając w wierzącym umożliwia mu prowadzenie świętego życia;
  • w zmartwychwstanie zarówno zbawionych jak i niezbawionych, jednych do życia wiecznego, drugich na wieczne potępienie.

Edward Czajko


Literatura:

  1. Podane wyżej wyznanie wiary znajduje się w każdym numerze Pentecostal Evangel, organu prasowego Zborów Bożych. Podstawą przekładu był tekst z numeru z: August 10,1980.
  2. Stanley M. Burgess, Gary B. McGee, Patick H. Alexander (edytorzy) - Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements, Zondrevan Publishing House, Grand Rapids, Michigan.
  3. William W. Menzies - Bible Doctrines, A Pentecostal Perspective, Legion Press, Springfield, Missouri.

Artykuł jest własnością redakcji Miesięcznika "Chrześcijanin".
Przedruk dla celów komercyjnych możliwy jest po uzyskaniu zgody redakcji oraz podaniu źródła.
Do początku strony