Kościół Boży
Edward Czajko
Kościół Boży w Stanach Zjednoczonych /ang. Church of God/ z siedzibą w Cleveland, w stanie Tennessee, /ważne, bo istnieją w
Stanach Zjednoczonych inne denominacje o tej nazwie, niekoniecznie o charakterze zielonoświątkowym/ powstał na bazie wspólnoty
uświęceniowej pod nazwą Unia Chrześcijańska /ang. Christian Union/, założonej 19 sierpnia 1886 roku pod przewodnictwem
Spurlingów, ojca i syna, a później także W.F. Bryanta. Ta grupa uświęceniowa o duchowości metodystycznej doświadczała przeżyć
zielonoświątkowych, łącznie z glossolalią, już w 1896 roku, a więc na kilka lat przed powstaniem klasycznego ruchu
zielonoświątkowego. Od 1908 roku Kościół Boży, bo taką nazwę Unia później przyjęła, stał się również formalnie denominacją
zielonoświątkową. Na jej czele w latach 1903 - 1923 stał Ambrose J. Tomlinson.
Obecnie Kościół Boży jest jedną z większych wspólnot zielonoświątkowych w Stanach Zjednoczonych. Prowadzi intensywną
działalność misyjną. Rozwija szkolnictwo mając w tej dziedzinie niemałe osiągnięcia. Np. jego teolodzy redagują wydawany od
1992 roku przez Sheffield Academic Press w Anglii znany półrocznik teologii zielonoświątkowej pt. "Journal of Pentecostal
Theology". Jego przedstawiciel, dr Ray H. Hughes, pełni aktualnie funkcję przewodniczącego Światowej Konferencji
Zielonoświątkowej.
Kościół Boży, w ramach ruchu zielonoświątkowego, charakteryzuje się tym, że posiada ustrój kościelny scentralizowany
/"episkopalny"/, że od swoich wyznawców po nawróceniu a przed chrztem Duchem Świętym ze znakiem mówienia innymi językami
oczekuje przeżycia uświęcenia jako konkretnego religijnego wydarzenia, i że, wreszcie, praktykuje umywanie nóg podczas
Wieczerzy Pańskiej.
Wierzymy:
- w werbalną /dosłowną/ inspirację Biblii;
- w jednego Boga odwiecznie istniejącego w trzech osobach, mianowicie Ojca, Syna i Ducha Świętego;
- że Jezus Chrystus jest jednorodzonym Synem Ojca, poczętym z Ducha Świętego i narodzonym z Dziewicy Marii; że Jezus został
ukrzyżowany, pogrzebany i wzbudzony z martwych; że wstąpił do nieba i jest dzisiaj po prawicy Ojca jako orędownik /przyczyńca,
wstawiennik/;
- że wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej, i że opamiętanie jest Bożym nakazem dla wszystkich i jest niezbędne
/konieczne/ dla przebaczenia grzechów;
- że usprawiedliwienie, odrodzenie i nowo narodzenie dokonują się przez wiarę w krew Chrystusa;
- w uświęcenie następujące po nowo narodzeniu, przez wiarę w krew Chrystusa, przez Słowo i przez Ducha Świętego;
- w świętość jako Boży standard życia dla Jego ludu;
- w chrzest Duchem Świętym po przeżyciu oczyszczenia serca /posiadania czystego serca/;
- w mówienie innymi językami według tego jak Duch daje wymowę, i że jest to początkowy /inicjujący, pierwszy/ znak /dowód/
chrztu Duchem Świętym;
- w chrzest wodny przez zanurzenie, i że wszyscy, którzy opamiętali się powinni zostać ochrzczeni w imię Ojca i Syna, i
Ducha Świętego;
- że boskie uzdrowienie jest zapewnione dla wszystkich w pojednaniu;
- w Wieczerzę Pańską i umywanie nóg świętych;
- w premilenarne drugie przyjście Jezusa: najpierw by wzbudzić z martwych umarłych sprawiedliwych i pochwycić żyjących
świętych do siebie w powietrze, po drugie, by królować na ziemi przez tysiąc lat;
- w zmartwychwstanie w ciele, życie wieczne dla sprawiedliwych i wieczną karę dla niegodziwych.
Edward Czajko
Literatura:
- "Church of God Evangel", oficjany organ Kościoła Bożego. Podstawą przekładu był tekst wyznania pomieszczony w numerze 15,
z: October 11, 1976.
- John Thomas Nichol - "Pentecostalism", Harper and Row Publishers, New York, Evanston, and London.
- Vinson Synan - "The Holiness-Pentecostal Movement in the United States", William B. Eerdmans Publishing Company, Grand
Rapids, Michichgan.
| |
|