• W ostatnim numerze
  • Numer 11-12/2008
Zielonoświątkowe wyznania wiary © "Chrześcijanin", nr 07-08/1997
Drukuj Wyslij adres A A A  

Kościół Boży

Edward Czajko

Kościół Boży w Stanach Zjednoczonych /ang. Church of God/ z siedzibą w Cleveland, w stanie Tennessee, /ważne, bo istnieją w Stanach Zjednoczonych inne denominacje o tej nazwie, niekoniecznie o charakterze zielonoświątkowym/ powstał na bazie wspólnoty uświęceniowej pod nazwą Unia Chrześcijańska /ang. Christian Union/, założonej 19 sierpnia 1886 roku pod przewodnictwem Spurlingów, ojca i syna, a później także W.F. Bryanta. Ta grupa uświęceniowa o duchowości metodystycznej doświadczała przeżyć zielonoświątkowych, łącznie z glossolalią, już w 1896 roku, a więc na kilka lat przed powstaniem klasycznego ruchu zielonoświątkowego. Od 1908 roku Kościół Boży, bo taką nazwę Unia później przyjęła, stał się również formalnie denominacją zielonoświątkową. Na jej czele w latach 1903 - 1923 stał Ambrose J. Tomlinson.

Obecnie Kościół Boży jest jedną z większych wspólnot zielonoświątkowych w Stanach Zjednoczonych. Prowadzi intensywną działalność misyjną. Rozwija szkolnictwo mając w tej dziedzinie niemałe osiągnięcia. Np. jego teolodzy redagują wydawany od 1992 roku przez Sheffield Academic Press w Anglii znany półrocznik teologii zielonoświątkowej pt. "Journal of Pentecostal Theology". Jego przedstawiciel, dr Ray H. Hughes, pełni aktualnie funkcję przewodniczącego Światowej Konferencji Zielonoświątkowej.

Kościół Boży, w ramach ruchu zielonoświątkowego, charakteryzuje się tym, że posiada ustrój kościelny scentralizowany /"episkopalny"/, że od swoich wyznawców po nawróceniu a przed chrztem Duchem Świętym ze znakiem mówienia innymi językami oczekuje przeżycia uświęcenia jako konkretnego religijnego wydarzenia, i że, wreszcie, praktykuje umywanie nóg podczas Wieczerzy Pańskiej.

Wierzymy:

  1. w werbalną /dosłowną/ inspirację Biblii;
  2. w jednego Boga odwiecznie istniejącego w trzech osobach, mianowicie Ojca, Syna i Ducha Świętego;
  3. że Jezus Chrystus jest jednorodzonym Synem Ojca, poczętym z Ducha Świętego i narodzonym z Dziewicy Marii; że Jezus został ukrzyżowany, pogrzebany i wzbudzony z martwych; że wstąpił do nieba i jest dzisiaj po prawicy Ojca jako orędownik /przyczyńca, wstawiennik/;
  4. że wszyscy zgrzeszyli i brak im chwały Bożej, i że opamiętanie jest Bożym nakazem dla wszystkich i jest niezbędne /konieczne/ dla przebaczenia grzechów;
  5. że usprawiedliwienie, odrodzenie i nowo narodzenie dokonują się przez wiarę w krew Chrystusa;
  6. w uświęcenie następujące po nowo narodzeniu, przez wiarę w krew Chrystusa, przez Słowo i przez Ducha Świętego;
  7. w świętość jako Boży standard życia dla Jego ludu;
  8. w chrzest Duchem Świętym po przeżyciu oczyszczenia serca /posiadania czystego serca/;
  9. w mówienie innymi językami według tego jak Duch daje wymowę, i że jest to początkowy /inicjujący, pierwszy/ znak /dowód/ chrztu Duchem Świętym;
  10. w chrzest wodny przez zanurzenie, i że wszyscy, którzy opamiętali się powinni zostać ochrzczeni w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego;
  11. że boskie uzdrowienie jest zapewnione dla wszystkich w pojednaniu;
  12. w Wieczerzę Pańską i umywanie nóg świętych;
  13. w premilenarne drugie przyjście Jezusa: najpierw by wzbudzić z martwych umarłych sprawiedliwych i pochwycić żyjących świętych do siebie w powietrze, po drugie, by królować na ziemi przez tysiąc lat;
  14. w zmartwychwstanie w ciele, życie wieczne dla sprawiedliwych i wieczną karę dla niegodziwych.

Edward Czajko


Literatura:

  1. "Church of God Evangel", oficjany organ Kościoła Bożego. Podstawą przekładu był tekst wyznania pomieszczony w numerze 15, z: October 11, 1976.
  2. John Thomas Nichol - "Pentecostalism", Harper and Row Publishers, New York, Evanston, and London.
  3. Vinson Synan - "The Holiness-Pentecostal Movement in the United States", William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, Michichgan.

Artykuł jest własnością redakcji Miesięcznika "Chrześcijanin".
Przedruk dla celów komercyjnych możliwy jest po uzyskaniu zgody redakcji oraz podaniu źródła.
Do początku strony