Fałszywy Prorok
Leszek Jańczuk
Trzecia osoba szatańskiej "trójcy", ma wydostać się z Ziemi (Obj 13,11a). Być może oznacza to, że była ona obecna na Ziemi
jeszcze przed czasem siódmej trąby, ale nie mogła przedtem prowadzić jawnej działalności i niejako ukrywała się (tajemna moc
nieprawości już działa - 2Tes 2,7). Będzie (Fałszywy Prorok - bo on to jest) mówił podobnie jak Szatan (Obj 13,11b), co
zapewne oznacza, iż będzie zwodził świat w ten sam sposób co Szatan. W swej działalności posługiwać się będzie tym samym
pełnomocnictwem (exousia), które otrzymał od Smoka Antychryst (13,12). Korzystając z tego pełnomocnictwa będzie czynił
wielkie cuda (m.in. będzie sprowadzał ogień z nieba - 13,13). Cuda te, demonstrowane przed "mieszkańcami ziemi", wywrą na nich
wielkie wrażenie i spowodują ich zwiedzenie. Nie będzie jednak mógł dokonywać jednej rzeczy - wskrzeszać umarłych, jako że to
Chrystus jest tym, który ma władzę nad śmiercią (1,18). Ten fakt będzie go demaskował.
Fałszywy Prorok zaprowadzi obowiązek przyjmowania na czoło lub na rękę "znamienia" Antychrysta (13,16). "Znamię" będzie
zawierało imię lub liczbę imienia Antychrysta (13,17). Przyjęcie "znamienia" umożliwi korzystanie z rozmaitych dostępnych w
państwie Antychrysta przywilejów, ale będzie ono świadomą rezygnacją ze zbawienia i wyborem potępienia (14,11). Każdy, kto nie
podporządkuje się tym rozporządzeniom, zostanie pozbawiony prawa "kupowania i sprzedawania" (13,17). Ale nie będzie mu z tego
powodu groziła kara śmierci1. Pozbawienie "prawa kupowania i sprzedawania" nie musi też oznaczać narażenia tych
ludzi na śmierć głodową. W starożytnym świecie niejednokrotnie stosowany był bojkot ekonomiczny, zwany zakazem "kupowania i
sprzedawania". Przejawiał się on w różnych formach. Czasem polegało to jedynie na zakazie kupowania i sprzedawania
nieruchomości2, w innych przypadkach na zakazie korzystania z rynku (agora)3, a w jeszcze innych na
całkowitym zakazie kupowania i sprzedawania czegokolwiek i gdziekolwiek4. Zakazy te jednak nie były stosowane ze
stuprocentową konsekwencją i w pojedynczych przypadkach nieraz zdarzały się odstępstwa. Jednak zakaz z czasów Antychrysta
będzie niewątpliwie tym się różnił od zakazów starożytnych, że jego obejście nie będzie możliwe. Tekst biblijny nie wyjaśnia
jak dalece sięgać ma ekonomiczny zakaz z czasów Antychrysta. Przyjmuje się zazwyczaj, że uniemożliwi on korzystanie ze
sklepów.
Fałszywy prorok nakłoni następnie ludzi do zbudowania posągu poświęconego Antychrystowi (13,14). U proroka Daniela
odpowiednikiem tego posągu jest "obraz obrzydliwości, który sprawi spustoszenie" (9,27, por. 12,11, a także Mt 24,15; Mk
13,14). Posąg ten zostanie postawiony w Jeruzalemie, w świeżo odbudowanej świątyni. O nim to zapewne mówi prorok Zachariasz
5,5-11 (tekst ten może sugerować, iż posąg Antychrysta będzie miał postać kobiety). Następnie zmusi do oddawania temu posągowi
czci (Obj 13,15).
Ponieważ będzie on przedmiotem czci ze strony "mieszkańców ziemi", należy się spodziewać, że wcieli się
weń duch samego Szatana (Obj 13,15 - posąg otrzymał ducha i przemówił). Każdy kto nie przyłączy się do tego nowo utworzonego
kultu, zostanie pozbawiony życia (Obj 13,15; 20,4). Aby został zbudowany taki posąg, będzie musiało upłynąć zapewne nieco
więcej czasu, niż go będzie potrzeba na samo zaprowadzenie obowiązku przyjmowania "znamienia" Antychrysta. Będzie to jednak
zapewne czas na tyle krótki, że ci, co nie przyjmą "znamienia" nie zdążą jeszcze umrzeć z głodu. Warto przy tym zauważyć, że
wolno będzie nie przyjmować "znamienia", ale nie wolno będzie nie oddawać czci posągowi. Być może ta grupa ludzi zostanie
niewolnikami, o których kupowaniu i sprzedawaniu mówi Obj 18,13.
Utworzony i zaprowadzony przez Fałszywego Proroka kult będzie polegał na zmianie [Bożego] Prawa i [Bożego] czasu (Dn 7,25),
co będzie się zapewne przejawiać w odwróceniu Bożych przykazań, innym podziale czasu5 i zamianie dotychczasowych
świąt na inne, nie noszące już cech chrześcijańskich, a mające na celu oddawanie czci Szatanowi.
Ze względu na charakter prowadzonej przez Fałszywego Proroka działalności, jak i powierzone mu zadania, należy się
spodziewać, że również on pojawi się na Ziemi wcielony w ludzkie ciało. Podobnie jak w przypadku Antychrysta, również i w tym
należy się spodziewać, iż przybierze on narodowość żydowską, ale plemienia Dan (Rdz 49,17 zapowiada, iż Dan odegra w
przyszłości rolę "węża"; por. Jr 8,16-17). Wybierze do tego celu zapewne ciało jakiegoś wpływowego i wybitnego przywódcy
religijnego. Dzięki temu będzie mógł utożsamić się z ludźmi i ułatwi mu to kontakt, jak i porozumiewanie się z ludźmi.
Działalność jego i rola jaką będzie pełnił względem Antychrysta pod pewnym względem będzie przypominała działalność i rolę jaką
Jan Chrzciciel odgrywał względem Chrystusa.
Fałszywy Prorok będzie stale towarzyszył Antychrystowi, toteż przy końcu wielkiego ucisku wraz z Antychrystem będzie
przebywał w okolicach Bet-Szemesz i tutaj wraz z nim zostanie schwytany, a następnie wrzucony do "jeziora ognistego" (Obj
19,20).
Leszek Jańczuk
Przypisy:
- Gdyby zostali zabici ci, którzy nie będą chcieli "oddać pokłonu" posągowi (13,15), nie będzie już nikogo, kto nie będzie
chciał przyjąć "znamienia". Toteż 13,17 należy pod względem chronologicznym umieścić przed 13,15. Za taką kolejnością
przemawia także stopień surowości kar.
- W starożytnej Sparcie, tym jej obywatelom, którzy podczas przegranej bitwy mieli mniej szczęścia i w niej nie zginęli,
lecz trafili do niewoli, odbierano prawa obywatelskie, bez względu na wcześniejsze zasługi i sprawowane urzędy. Pozbawienie
obywatelstwa pociągało za sobą m. in. zakaz "prawa zawierania aktów kupna i sprzedaży". Jednak w przypadku gdy jeńców tych
było dużo - jeńcy ze Sfakterii - po pewnym czasie przywracano im obywatelstwo, niemniej nadal nie mogli sprawować
odpowiedzialnych urzędów (zob. Tykidydes, Wojna peloponeska, Księga piąta, 35).
- Ptolemeusz IV (221-205), prześladujący od roku 217 aleksandryjskich Żydów, kazał na ciele każdego z nich wypalić znak
Dionizosa (3Mch 2,29), a ponadto zabronił im korzystania z agory. Jednak poszczególni Aleksandryjczycy przychodzili z pomocą
zaprzyjaźnionym z sobą Żydom (3,10).
- Szymon Machabeusz zabronił "tym, którzy byli w zamku w Jerozolimie" utrzymywania kontaktów z krajem i nie pozwolił
"kupować i sprzedawać". W ten sposób, gdy zaczęli odczuwać głód, zmusił ich do opuszczenia zamku (1Mch 13,49-50).
- Podczas Rewolucji Francuskiej zlikwidowano tygodnie, a wprowadzono dekady, lata zaprzestano liczyć od narodzenia
Chrystusa, ale licząc je od roku wybuchu rewolucji. Podobne innowacje wprowadzono podczas Wielkiej Rewolucji Październikowej.
Ponieważ obie te rewolucje były dziełem diabelskim, należy się spodziewać, że wprowadzane przez nie innowacje wiernie oddają
intencje antychrystowych zamierzeń i zostaną jeszcze raz wprowadzone podczas wielkiego ucisku.